28 - hösttankar.

Oj. Vart ska jag börja liksom?
 
Som vanligt när det lider mot höst kommer dom där åh-nu-blir-det-mörk-och-kallt-och-sen-kommer-vintern-tankarna som jag slagits med så många gånger förr. Man kan kanske inte kalla det depression, men något som i alla fall påminner om det. Det blir tyngre att stiga upp på morgnarna, dagarna blir kortare och så måste man på med alla kläder igen. Helst lager på lager och hur många lager blir inte det när man har två barn och sig själv att klä på, liksom? Fem gånger om dan.
 
Att jag sedan råkar fylla t-r-e-t-t-i-o (!!!!!!) på torsdag, gör kanske dessa halvdeppiga tankar lite större än vad dom egentligen är. Har nämligen nojjat mig över detta sedan jag fyllde tjugotvå (not kidding) och har alltid blivit lite kallsvettig bara jag snuddat vid tanken att man en dag ska fylla just t-r-e-t-t-i-o. För sen kommer fyrtio, och det kommer jag aldrig att känna mig som. Ja, ni förstår hur det låter i mitt huvud? Går runt runt och och sen ett tag tycker jag inte att det är så farligt att fylla t-r-e-t-t-i-o ändå, utan att det faktiskt känns helt ok. Ja mena, två barn. En fantastisk sambo. Hyreshus. Katt. Fin familj. Underbara vänner. Jag får fortfarande visa leg på systemet. Hey, tillochmed när jag köpte en folköl till Johan på Ica i våras fick jag uppvisa identitetsbevis. Klär mig fortfarande i Converse och låga jeans (nåjo, snart i alla fall) och spelar hög musik när jag är ensam. Sånt som hör ungdomen till liksom.
 
Men så ändå. Ändå är det där och gnager. Trettio. TRETTIO. Maj gadd alltså! Trettio år till och jag är sextio. Då pratar man pension och KOL och vilken färg man ska ha på kistan och sånt med tanterna på jobbet. För bara tio år sedan pratade man om vilket uteställe man skulle gå till och vilka som skulle komma på festen. Spelade snake på sin 8210 mot närmsta bordsgranne och var allmänt odödlig. Hela livet framför sig och sånt.
 
Och enligt tillförlitliga källor peakar man ju vid trettio också som kvinna, medans männen peakar långt långt senare. Runt femtiofem kanske. Det är ju kul. Att peaka när man fyller trettio, när man inte ens vill fylla trettio. Fast å andra sidan måste fyrtio vara tusen resor värre. Eller? För då är man verkligen inte ung längre, men man är heller inte extremt gammal - som man är när man fyller femtio. Ett decennium av mellanläge liksom. 
 
Ja, ni hör. I vanlig ordning nojjar jag mig säkert helt i onödan. På torsdag kommer jag säkert tycka att det är jätteroligt att fylla år. Att bli trettio. En milstolpe! som Ica skrev på sin gratiskupong som gav mig rätt till en valfri Frödingetårta för att fira. Nämnde jag att jag hade ryggskott också förresten?
 
Så att eeeh... Hösttankar var det ja. Inget särskilt egentligen. Ta dagarna som de kommer. Leka med barnen. Njuta av frisk luft och ett praktfullt lövverk som snart pryder hela marken. Hoppas på vackert väder och frostnätter och lite mañana mañana och sånt. Kommer bli kanoners. Jag älskar ju hösten egentligen. Faktiskt.
 
Pussar från lilla mig!
 
/Zandra
Bäst före 31/8.
 
 
1. Dagens... | 2. Gammal och ung | 3. Porträtt | 4. Djur | 5. Något jag fått eller ärvt | 6. Min favoritplats | 7. En hörna av trädgården... | 8. DIY | 9. Frukost | 10. Favorit i garderoben | 11. Entré | 12. Längs vägen... | 13. Mitt kök | 14. Livsviktigt | 15. Detaljer | 16. Från ovan | 17. Drömresa | 18. Färger | 19. Närbild | 20. Doft | 21. Hobby | 22. Stilleben | 23. Ta tillvara på... | 24. Landskap | 25. Min stil | 26. Det käraste jag har | 27. Soffbild | 28. Hösttankar | 29. Jag | 30. Familj | 31. Glädje
Mickan

Tänk, du kommer se tillbaka på dina år som 30-nånting och tänka "Gud så bra det blev!" för så blir det jämt när man inte har särskilt höga förhoppningar :) Ägna nu inte åtta år till på att grubbla om åldern! :) Kram!

Svar: haha, ska försöka! Jo, dom kommer säkert bli jättebra men det känns bara så avlägset att man ska ha äldre barn och sånt. Att allt inte kommer att kretsa vid en själv längre typ ;)
Zandra, Augustifamiljen

Linda N

Om man ändå skulle fylla 30... Men jag fattar vad du menar. Jag skulle alltid vara 21. Tänkte nog som du när jag skulle fylla 30. Men man flyttar på den där gränsen hela tiden. Snart 38. Fatta det är gammalt. (Kommer säkert tycka att det är ungt om tio år). Men det känns inte som om jag och den siffran hör ihop. Jag är mer 25 eller så:). Ha det bäst och du, 30 det blir finfint:)

Svar: Jo man lär säkert skjuta upp det där, och fortfarande leva som om man vore evigt ung. Men hellre det än gammal nucka redan när man är trettio eller fyrtio liksom :) Kramar!!
Zandra, Augustifamiljen

Emmelie- Mamma till Ebba och Hugo

Åh vad jag känner igen de där! Skulle kunna vart skrivet av mig :P

Svar: med en gnutta ironi såklart ;)
Zandra, Augustifamiljen

Yohannas.se

I know!! Å jag kunde inte ens fira min 30-årsdag förra sommaren pga diskbråck i ryggen så jag var helt sängliggande typ... Så du borde fira rejält!!!!!

Svar: Men oj, stackare! Idag har faktiskt varit en kanondag, firat en light-variant och på lördag blir det rejält istället :) Kram!
Zandra, Augustifamiljen

Jennie

Hej Zandra! Förstår dina tankar även om jag tror du har skrivit detta inlägg med en gnutta ironi :) Själv kände jag nog som du kring trea-nolla för ett par år sedan. Då när jag inte var speciellt nöjd med mitt förhållande, tyckte inte att jag kom framåt på jobbet och det där med att få barn o skaffa familj kändes evinnerligt långt bort. Sen hände något, jag bestämde mig för att bryta upp från förhållandet och vågade söka den där tjänsten dom skulle "passa mig så bra". Å nu sitter jag här trettio år gammal med ett jobb jag verkligen trivs med & min egna lilla familj. Trettio känns ganska obetydligt numera för jag är på en plats i livet där jag trivs. Hoppas du får en fabulös födelsedag! Stor kram

Svar: Förstår att du hade lite noja över sånt, hade också mer panik när jag var runt 25 för att allt sånt inte var uppnått. Nu är det nog mest drömjobbet som hägrar och gör att man har den där lilla klumpen i magen ändå. Vad ska jag bli när jag blir stor liksom :)
Skönt att du hittade rätt iaf och vågade bryta upp och gå vidare! Båda verkar ju lyckligare på varsitt håll nu :) Kramar!!
Zandra, Augustifamiljen

Karin

Cheear up girl! Ena dagen är man trettio och nästa snart sextio.Inte pratar man pension och KOL och vilken färg man ska ha på kistan inte. Snarare nästa långresa till fjärran kontinent och höstens mode. Du kan fortsätta göra allt du vill - ålder är bara en siffra!

Svar: Jo det är så sant så. Överdriver såklart litegrann, men i grund och botten vill jag ju att livet ska vara på detta vis liiiite lite längre. Hålla kvar känslan av nuet eftersom jag är så himla lycklig. Det är nog mest det som gör att åldrandet blir jobbigt, speciellt när andra (föräldrar och andra "gamla") runtomkring en åldras också :)
Zandra, Augustifamiljen

Anne

Oj oj! Inte ska du nojja över tretti! Du är ju bara barnet ;) Med två år kvar till 40 !! så kan jag säga att så farligt är det inte. Jag krisade mer innan 25 pga av att jag inte hunnit så mycket i livet... Nu njuter jag!

Svar: Nä det var nog värst för några år sen, runt 25, då man inte hade allt man har idag. Nu är det bara drömjobbet som ska hittas :) Visst är det roligt det där med systemet ändå.. att när man var 20-25 blev man nästan förnärmad när dom frågade efter leg, och mellan 25-30 blir man glad :)
Zandra, Augustifamiljen

Anne

PS. Jag går också visa leg på systemet :D