11 - entré.

Här är vår entré. Eller bron, som vi säger häruppe. Söderut talar man om farstun och trappan, så ni kan ju gissa vilka förväxlingar dessa dialektala skillnader har skapat mellan mig och mina nära där nere i Småland.

 

Att "skorna står på bron" betyder exempelvis inte samma sak för mig och som det gör för min sambo...

 

 

1. Dagens... | 2. Gammal och ung | 3. Porträtt | 4. Djur | 5. Något jag fått eller ärvt | 6. Min favoritplats | 7. En hörna av trädgården... | 8. DIY | 9. Frukost | 10. Favorit i garderoben | 11. Entré | 12. Längs vägen... | 13. Mitt kök | 14. Livsviktigt | 15. Detaljer | 16. Från ovan | 17. Drömresa | 18. Färger | 19. Närbild | 20. Doft | 21. Hobby | 22. Stilleben | 23. Ta tillvara på... | 24. Landskap | 25. Min stil | 26. Det käraste jag har | 27. Soffbild | 28. Hösttankar | 29. Jag | 30. Familj | 31. Glädje

hos Familjen vanlig

ser hemtrevligt ut tycker jag :)

bron - hade jag aldrig hört förut, jag säger nog mest på trappan, om man har nån sån vill säga...
kram j.

Svar: Jo det är tydligen det vanligaste att säga, men det fattar man ju inte när man alltid trott att bron var ett vedertaget begrepp för trappan ;)
Augustifamiljen

Ellinor

*fnissar igenkännande* Det där har jag och min smålandsfödde make diskuterat många gånger, bland annat vart min mamma och jag egentligen gick när vi "satte oss på bron" (för att sola ;).

Svar: Jasså ni har också haft såna diskutioner, tycker sånt är så kul - att säga olika saker alltså :) vart är din man ifrån förresten? Såg att ni också hade varit på smålandssemester :)
Augustifamiljen

Ellinor

Från Älmhult. Jo, det stämmer, vi var några dagar hos hans familj :)

Svar: Jaha ok, så trevligt. Inte så långt från växjö ju :)
Augustifamiljen