Veckans matsedel

Börjar med en ny grej på bloggen idag, nämligen veckans matsedel.
 
Förenklar vardagen, minskar ångest och gör att jag kan planera dagen bättre. Ända sedan Johan började om att jobba har jag skrivit matsedel och det är riktigt skönt. Däremot börjar mina maträtter bli något uttjatade, så jag tänkte att ni kanske kunde komma med tips på god (gärna nyttig) mat som går relativt fort eller enkelt att tillaga (typ slafsa-ihop-och-slänga-in-i-ugnen). Om inte så kan ni få inspiration härifrån istället. Det blir ju några maträtter i veckan som ska tillagas när man är hemma liksom...
 
Måndag:
Lunch - vanliga pannkakor.
Middag - Laxpaj, recept finns här.
 
Lilli har äntligen försått tjusningen med pannkakor.
 
Tisdag:
Lunch - blodpudding & bacon. (Juice och gärna en apelsin till också, så tar kroppen upp järnet bättre.)
Middag - pasta Carbonara, recept finns här.
 
Onsdag:
Lunch - tjock grillkorv & vitkålssallad med morot och krossad ananas.
Middag -  stekt kyckling med ris & currysås.
 
Torsdag:
Lunch -  rester.
Middag -  spagetti & köttfärssås.
 
Fredag:
Lunch - Fiskpinnar & potatis & hollandaisås.
Middag - hemmagjord pizza.
 
Laxpaj från rutiga kokboken.
 
Lördag:
Lunch - ?
Middag - vegetarisk lasagne, recept finns här.
 
Söndag:
Lunch - ?
Middag - mandelpotatis och stekt laxfilé med citron och en klick gräddfil.
Maria

Nyss börjat följa din blogg och det här var ett inlägg som passade mig. Alltid bra med matinspiration.
En av mina favoriter som är snabbt och smidigt är rotfrukter och potatis med olja och salt och gärna rosmarin och timjan i ugnen. Slänger in lax eller kyckling med valfri krydda samtidigt. Efter lite hackande så sköter det sig själv sen

Svar: Åh, vad roligt. Du är välkommen! Ja rotfrukter i ugn är en favorit, mest för att det nästan sköter sig självt som sagt. Skicka gärna länk ifall du också börjar med veckans matsedel, så får jag ännu mer bra tips :)
Augustifamiljen

Frida

Kolla appen vardagsmaten.se 😃

Svar: Tack det ska jag göra!!
Augustifamiljen

ACIRES - Fotograf i Skåne

Det här var en himla bra idé!

Svar: Du får gärna skicka länk ifall du också lägger upp veckans matsedel :)
Augustifamiljen

Linda N

Smidigt! Jag har tänkt tanken många gånger att göra matlista men det har stannat vid en tanke. Din laxpaj får vi ta och pröva en dag.

Svar: Samma här, men nu jäklar.. blir så sjukt less på att stå och gräva i frysen efter nåt att äta när alla redan är svinhungriga liksom! Ja gör det, den är supergod :)
Augustifamiljen

Marie - Labradorägare & Fototoka

Ohh så fint du fått det här inne, samt nya maträtter och matschema sådant gillas =D

Svar: Tack, ja jag kände att det var dags för lite nytt härinne :)
Augustifamiljen

kiwiberries

åååh älskar headern!! riktigt fint!

Svar: Tack, söt du är :)
Augustifamiljen

Pyttianna

Härligt med lite matinspiration! det tackar vi för!

KRAM!

Svar: Varsågod :) Skicka gärna länk ifall du också lägger upp matlista, jag behöver också inspiration :)
Augustifamiljen

Frida

Väldigt bra ide:) tack:)
Vad snyggt det blir på bloggen:)

Svar: Tack söta, det tar lite tid men snart kanske jag är nöjd iaf :)
Augustifamiljen

kerstin

pajen ser helt underbar god ut

Svar: Det är den, och nyttig också!
Augustifamiljen

Maria - mamma till Liam ☆

åh vad kul med en massa matinspiration :) laxpaj lät riktigt gott :)

Svar: Laxpaj är super, och passar om man har barn också :)
Augustifamiljen

Anna | molnochglitter

Så smidigt är det, jag plockar Icas gratis tidning i butik där du även får matsedel från Billiga veckan.. Riktigt goda recept faktisk =)

Svar: Jaa! Smart, det ska jag kolla upp. Tänk om alla bloggare man följde skulle lägga upp sina matlistor (dom som gör såna alltså), fatta vad mycket inspiration man skulle få då? :)
Augustifamiljen

Pernilla Chis

Vilket kul inslag! Jag har tänkt att jag måste bli bättre på matlistor nu igen med....
Hm, lunch förslag till helgen skulle ju kunna vara bruschettas med lite lufttorkad skinka till? Lite spanskt så där ;) Men ack så enkelt och gott!

Svar: åh, gott!! Du får också börja skriva matlistor på din blogg så vi får inspiration från kontinenten :)
Augustifamiljen

hos familjen vanlig

Gör vi oxå, annars skulle det absolut inte funka här hemma... men jag är lite slarvigare och är dålig på att lägga ut recept o tips på bloggen. Ska försöka skärpa mig så kanske vi kan byta med varandra.
kram j.

Svar: Jaa!! Gör gärna det, jag behöver också inspiration till maträtter.. känns bara som att man snurrar runt vid samma saker nuförtiden :) kram kram
Augustifamiljen

Anna | molnochglitter

Ja det blir ju mycket roligare att laga mat tycker jag. Och sen att ha veckohandlat är guld när man har en liten hemma.. Bara att plocka fram det man ska ha och köra på =)

Svar: Men exakt, hatar att står där klockan fyra och gräva i frysen samtidigt som mini hänger vid bröllan och stora vid benen :)
Augustifamiljen

Dessi at [Home and desire]

Skriver också alltid matlista! Idag har vi haft flygande jakob, love it! Går snabbt att göra :)

Svar: Åh, kan inte du också börja lägga upp på bloggen.. behöver inspiration!! Flygande jakob ja, det var ju inte igår man åt det :)
Augustifamiljen

maria

Makaronipudding, falukorv i ugn, flygande jacob, raggmunkar med bacon och lingon, Zucchini-biffar, pastasallad, fiskbullar och potatis... osv :)

Svar: Raggmunkar är ju supergott, det brukar sambon göra! Zucchinibiffar lät ju gott, det måste jag testa! Tack :)
Augustifamiljen

Linda

Jag har precis skrivit om supersnabb korvcouscous inne hos mig :-)
Bra med lite ny inspiration, förr var jag så himla duktig och gjorde månadsmatsedlar då sambon var pappaledig, men nu blir det lite hipp som happ.. som idag t.ex... Ha en bra dag!

Svar: Perfekt, precis sånt gillar jag. Snabbt och gott! Oj, duktigt med månadsmatsedel, jag som tycker det är sjukt svårt med bara en vecka i taget :)
Augustifamiljen

Maria

Har inte lagt in någon matsedel däremot ett tips på en god och matig soppa. Hittas här http://eninvanaretillibyn.blogg.se/2012/september/utlovat-recept.html

Svar: Åh tack, perfekt :)
Augustifamiljen