veckans nyttigheter: laxpaj med spenat.



En av mina absoluta favoritpajer. Serveras helst med en fräsch grönsallad med fetaost och en klick turkisk yoghurt till.

Pajdeg ♥
3dl mjöl
150g smör
2msk vatten

Fyllning ♥
ca 150-200g laxfilébitar
ca 400g fryst spenat
1 gul lök
3dl creme fraiche
1dl grädde
1tsk salt
1krm svartpeppar

Tina spenaten och häll av.
Blanda ihop mjölet med smör och vatten till en fast deg.
Låt stå i kylen en stund medan du förbereder fyllningen.
Hacka löken, skär laxen i små bitar och blanda ihop med creme fraiche, grädde, kryddorna i en liten bunke.
Kavla ut pajdegen och lägg i en ugnsform (spara lite deg till garnering) och häll i spenaten.
Över spenaten häller du fyllningen och garnerar sedan med några remsor pajdeg.
Grädda ca 45 minuter i 200°.
Elin Atterstig

Sv: Åh men gulliga du, vad rörd jag blir! :) TACK!



Jag borde också lärt mig ett och annat om genvägar och senvägar efter så här många år, haha. Men gulligt ändå, man får ju tid till att prata på vägen iaf ;)

Elin Atterstig

Det där såg himla gott ut :)

Melanie

åh va gott, jag älskar paj!

KiwiBerries

perfekt paj! min man gillar nämligen inte ägg och mina barn älskar lax och spenat! =)

Spanienfrugan

Mm, gud så gott det låter då!

Emmelie - SagaPhotos

Härlig blogg där! ;)



yasmine modell mamma och fru

mums

allt bra? kram

Eleonore- Kokboksutmaningen!

Den ser så god ut den där pajen :D Kul att de dig på blogg.se´s startsida idag!

Eleonore- Kokboksutmaningen!

Den ser så god ut den där pajen :D Kul att de dig på blogg.se´s startsida idag!

Jenny

Jag som älskar lax, den här måste jag prova!

Junitjej

Åh, så gott!

carro

mums ser supergott ut:)

Snow White

Det lät faktiskt gott! Kanske ska pröva, jag vill nämligen lära mig att äta fisk! :) Är detta ett recept du skulle rekommendera till en person som inte är fisk-älskare?

Lotta ♥

skall testas! :)

Julia

åh vad gott det ser ut! :)

Jenny

mumsigt. paj är så himla gott!

Mari

Gott :)

AnnMary

Oh, den måste jag testa att göra ;-)

Malin

Älskar paj – i alla dess former! Den här låter supergod! :)

Moa - Mamma till Ella ♡

Åhh va gott!

sara

gott tips :)

sofia

det där verkar gott! har aldrig provat att ha lax i paj. :)

Charlotte

Det låter supergott!

Det ska jag testa nu i veckan :)