Nu & då.

Det blir lite tyst härinne till och från och många känner säkert igen sig i att även kameran fått semester. Men det är väl inte mer än rätt kanske? Sommarväder och hur mycket som helst man vill göra om dagarna så då får man helt enkelt prioritera.
 
De senaste kvällarna har jag möblerat om i vardagsrummet, målat utemöblerna som den förra ägaren lämnade kvar, lite torra och slitna klassiska möbler blir som nya (nästan). Och Johan har rivit tapet på övervåningen och klippt ner den enorma häcken. Den har säkert blivit fyra meter hög sen vi flyttade in!
 
Matsalen har vi också hunnit färdigställa. Nu är det sådär vitt och ljust som jag ville och passar perfekt ihop med vardagsrummet som vi gjorde om i våras. Jag målade listerna i samma kulör som vardagsrummets och skjutdörrarna blev också enhetliga tillslut.
 
 
Lampan över bordet köpte jag på loppis i början av sommaren så den har legat i garaget i väntan på lite kärlek. Den har nämligen hängt i pappersmassafabriken här i stan, blivit omhändertagen av elektriker när alla armaturer skulle bytas ut och sedan fyndad av mig för en femtiolapp.
 
 
Allt är förstås inte på sin plats riktigt än. Tavlor ska upp, matbordet ska slipas och behandlas, fler möbler och inredning ska in och så måste jag byta tyg på några av stolarna.
 
Sånt där evinnerligt piff i vanlig ordning som bara är hur roligt som helst!
 
 
Den ljusrosa lintapeten är borta, listerna är uppfräschade och fönsterbrädorna utbytta. Lätt som en plätt!
 
Såhär såg det ut innan:
 
 
Och såhär såg det ut när vi flyttade in:
 
 
Vissa saker är sparade som ni ser. Pianot och matstolarna bland annat och sånt som gör att husets anda lever kvar.
 
Vid det här laget har ni nog förstått hur roligt och viktigt jag tycker det är att inte "renovera sönder" huset utan försöka behålla så mycket det bara går. Jag vill till exempel ha kvar de gammeldagsa lampknapparna (eller ersätta med nya i samma stil) och de ursprungliga listerna - bara för att de är snyggare helt enkelt. Och elementen tänker jag aldrig måla över eller byta (om vi nu inte måste av säkerhetsskäl eller dylikt) just för att de är lite slitna och kantstötta på sina håll. Snyggt som tusan och inte för perfekt!
 
Golven skulle däremot behöva slipas och behandlas, men det hamnar på den där när-barnen-blivit-större/vi-har-råd-listan istället. Där även utbyggnad, köksrenovering, altanbygge och sånt hamnar...
 
matsal, industrilampa, renovering, skjutdörrar, jotun, måla,
Erika

Såna där element är helt klart de snyggaste som finns! Vi hade såna i vårat förra hus där ägarna innan oss valde att blästra och spruta om dem när de totalrenoverade. jag var så glad att de faktiskt valt att behålla dem, sååå fina! :D

Mammatea

Blir så fint ert hem!

erikasblogg.se

Vad fräscht och fint det blev!! Bra jobbat :)

sis

Oj va fint det blev, stor skillnad. Många snygga nya tavlor ser jag också...å snygg stol ;D