Fotoutmaning | FEMTONDE MAJ | Kök

Det finns nog inte en enda närbild eller redigeringsverktyg som kan rädda upp vårt kök får jag nog lov att erkänna. Det här köket lämnar nämligen det mesta att önska, både funktionellt och estetiskt sett.
 
Vi har världens minsta diskmaskin, liten kyl, trasig frys, ofunktionella överskåpar och kanske nordeuropas fulaste golv. Punkt. Seriöst. Det ser ut som om nån har tagit en gammal spya och typ brett ut över hela golvet. Apfult! Och skåparna! Jösses. Ålderdomshem möter offentlig verksamhet.
 
 
Men. Som med allt annat går det ju att förändra ett och annat här. Thank god.
Till vänster om fönstret funderar vi på att sätta in en altandörr (som såklart är tänkt ska leda ut till en altan) och sedan blir väl i stort sett allt utbytt. Plankgolvet ska bland annat tas fram (och målas eller vitlaseras eller betsas och oljas).
 
 
Och de här offentlig-miljö-luckorna ryker såklart. Och där överskåpen är vill jag ha helkaklat med öppna hyllplan. Vurmar lite extra för marrockansk kakel förstås, men skulle kunna tänka mig vita 7,5x15 med fasad kant också.
 
Vi vill även förlänga bänkskivan och flytta kylen till det ena städskåpet (japp, vi har två städskåp!) och flytta efter diskbänken lite så att den hamnar under fönstret.
 
 
Städskåpen. Dörrhålet in till matsalen skulle jag kunna tänka mig att ta upp litegranna också, bara för att få in mer rymd.
 
 
Och skåpen ni ser på bilden ovanför hade jag först tänkt att vi skulle spara, men så fick jag erbjudande om att få en gammal köpmandisk från min pappas jobb och eftersom det där typ är enda ytan där vi skulle kunna få in en sådan möbel, så tror jag nästan att skåparna kommer få stryka på foten här. Kan ju inte tacka nej till en köpmandisk liksom..
 
Och så har vi bordet. Älskar det, men det är kanske inte jättepraktiskt i just det här köket. Lite för stort bara. Det stod här när vi flyttade in och jag var fast besluten att ha det kvar, men nu får vi se. Det behöver en rejäl uppfräschning hursomhelst och sen får jag väl ta det därifrån. En köksö är ju annars rätt trevligt. Speciellt när vi oftast äter inne i matsalen ändå.
 
Så hur tänker jag då? Jo jag tänker mig vitt och ljust, lite färg här, lite färg där, lite gammalt, lite nytt och lite industri-feelis. Inte så perfekt och stilrent utan lite wild and crazy. Fast fint.
 
Typ åt det här hållet. Det här går jag igång på direkt alltså...
 
 
Detaljerna! Alla fina saker som finns framme och tillgängligt. Färgerna. För att inte tala om skåparna! Ah, dessa underbara skåpar med små lådor och vackra vitrindelar. Och den uppe till vänster, gah! Genomtänkt och noga utvalt. Det är så fint alltihopa och jag vill bara börja med köket nu, nu, nu!
 
Men det ska vi förstås inte. Inte riktigt än. Till nästa vår kanske eftersom det blir ett ganska stort projekt med altanbygge och sånt också. Behöver lite betänketid och planering först. Och kosing såklart.
 
Bildkällor HÄR, HÄR, HÄR & HÄR.
Mammatea

Låter som det kommer bli jätte bra och att ni har något att se fram emot när det är klart.

Svar: Det tror jag också. Tyvärr är det lite långt fram i tiden än, men desto mer hinner man ju tänka efter och planera för, vilket borde vara nåt positivt iaf..
Zandra Claeson

Anna

Härligt att kunna röja ut allt och börja om från scratch. :)
Det kommer bli tjusigt när det är klart. Och det är bra att bo in sig lite, fundera, tänka om och planera ordentligt. En köksö med förvaring eller spishäll, sittplatser och arbetsyta är att rekommendera om ni ändå inte äter där. Älskar att sitta vid vår lilla ö och äta frukost, läsa tidningen och kolla på folk utanför. Och så är det perfekt att hänga där när vi har gäster eller duka upp maten som inte får plats på bordet.

Måste bara fråga om ordet "skåpar", är det dialektalt eller? Aldrig hört förr. :)

Svar: haha, det är nog dialektalt skulle jag tro. Har nog aldrig hört någon söderut som säger så i alla fall, nu när jag tänker efter ;)
Håller med dig om det där med köksö och det är verkligen nåt vi får ta med i kalkylerna tror jag. Se vart en sån eventuellt skulle passa in.
Zandra Claeson

Johanna / Fru form o fix

Det ser härligt stort och ljust ut!

Svar: Det är det verkligen, och det kan nog bli så fint sen när det är färdigt!
Zandra Claeson

Ida

HAHA! Ja golvet är verkligen hemskt! HUR kan det där någonsin ha varit poppis? Mitt hallgolv är lite åt samma håll stilmässigt, det går typ i beige och lila, ganska ljust dock men fula rektangelmönster, herrejisses, men eftersom det är en hyresrätt så tänker jag inte göra något åt det... ^^