Philadelphiabullar i långpanna.

På begäran kommer här receptet på philadelphiakakan som jag och Lilli bakade imorse. Enkelt med långpanna och gott, det gillar jag!
 
 
ca 30st
 
5 dl mjölk
150 gram rumsvarmt smör
1 pkt jäst (50g)
1 dl strösocker
½ tsk salt
10-12 dl vetemjöl
 
Fyllning:
 
150 gram rumsvarmt smör
200 gram philadelphiaost
3 dl florsocker
2 msk vaniljsocker
 
Gör så här:
 
Rör ut jästen med fingervarm mjölk. Tillsätt det rumsvarma smöret, socker, salt och nästan allt mjöl. Ta i lite mjöl i taget så det inte blir för mycket! Arbeta degen smidig, gärna i hushållsassistenten. Använd en långpanna täckt med bakplåtspapper. Häll ut degen direkt på plåten och tryck ut den ända ut i kanterna. Täck med en bakduk och låt jäsa i 30 minuter.

Under tiden degen jäser rör du ihop fyllningen!

När degen är färdigjäst gör du små hål med din mjölade tumme, jämnt fördelat över degen. Jag gjorde ca 6x7 hål, men det går självklart att göra lite glesare också.

Fyll varje hål med fyllningen. Pensla hela ytan med uppvispat ägg och strö pärlsocker över. Grädda i ugn 15-20 minuter ca 200 grader tills färgen är fin. Stjälp upp kakan och skär i rutor! Ät direkt eller frys in ganska omgående, då de torkar ganska fort annars.

 

Jennie Skoog Hedén

Låter och ser väldigt gott ut! Sugen på att baka, så något liknande skulle det allt kunna bli :) Men inte nu, för nu är det sovdags :)

Svar: haha, ja nu är det verkligen sovdags. Helt slut :)
Zandra Claeson

Emmelie- Mamma till Ebba och Hugo

Såg ju inte överdrivet komplicerat ut , men himlans gott! Måste testa! =)

Svar: Nä, verkligen superenkla! Fick betyget "godaste fikat jag nånsin har ätit" av sambon idag dessutom ;-)
Zandra Claeson

Eleonore- Kokboksutmaningen

Gaaah så gott! :D

Svar: sambon tyckte att det här var det godaste fikat han nånsin ätit, så nåt måste jag ju ha gjort rätt iaf :)
Zandra Claeson

Malin Rosö - DIY - Lantliv - Villa Gråbo ♡

Såg jättesmaskigt ut! :)

Svar: Det är dom verkligen, rekommenderas starkt att testa :)
Zandra Claeson

michaela- nybliven tvåbarnsmamma ♥

ser verkligen jättegott ut. och philadelphia är ju så gott i sig själv och jag kan tänka mig att den gör sig fint i kakan :)

Svar: Smakerna gifter sig verkligen! Tycker man om bullar, smör och philadelphiaost så är detta bullen för dig :) I promise!
Zandra Claeson

Sophie Therese

Åh vad gott det där såg ut! Kanske man ska försöka sig på till lillans födelsedag :)

Svar: Absolut, lätt som en plätt :)
Zandra Claeson

Jela - Blivande 2-barnsmamma

Åh vad gott detta såg ut, måste testas :-)

Svar: Tycker jag låter som en utmärkt idé :)
Zandra Claeson

maria eek

Det lät jätte gott!

Svar: Och ganska tacksamt att baka med barn faktiskt :)
Zandra Claeson

marie

Åå det ska jag prova någon dag!!!

Sofia

Ser supergott ut, ska jag testa i morgon.

Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Du måste skoja med mig, sådana här bullar drömde jag om i natt och idag ligger ett recept på blogg.se framsida - läskigt haha.

Svar: Vilket sammanträffande! Nästan så att du måste göra såna då :)
Zandra Claeson

Nalliiz

Ser underbart gott ut!

Amani

Låter jättegott, ska testa på det här =)

vilma

guu vad gott!!!

JW Photography ♥

låter supergott! dock lär ja få äta upp alla själv eftersom min sambo inte äter philadelphia ost. finns det något annat man kan använda istället?

Svar: Du kan ju alltid skippa philadelphian och gå all-in på smör och strösocker istället. 0,5-1dl strösocker och samma mängd smör torde vara en lagom dos. Eller så gör du på philadelphian och säger inget, för med nästan all säkerhet kommer han inte märka att den är i :) Kram och lycka till!
Zandra Claeson

Vardagsmat a la Jess

Ser jättegott ut verkligen! Det får jag nog lov att prova minsann! :-)

felicia

ser riktigt gott ut :D

Marie Bergman

Åhh vad det ser gott ut! :)

Gabriella

Oj så gott det ser ut! Så sugen man blir på att pröva baka det=)

Emelie

Det där såg riktigt gott ut!
Du vet möjligtvist inte om man kan byta ut vetemjöl till fullkornsmjöl? Då bör man ta mindre mjöl också. Men jag ska testa detta någon dag!

Svar: Fullkorn! Vad ska du med det till? ;)
Zandra Claeson

bea

Såg ruskigt gott ut!

Cajsa T

Ser super gott ut :))

Sara

ååh så gott det ser ut. måste testas! :)

Lindsay

Omg vad juicy och god den såg ut!!!

Emma

Ser riktigt gott ut :)

Tilde♥

Åh, va gott!

Maria

Såg ju vansinnigt goda ut! Alltid kul att få nya tips! Ha en mysig helg! :)

Ana Zagreb

Ser jättegott ut! precis min typ av kaka :) Ska kanske provbaka imorgon :)

Dennis

Fika sugen man blev då! :P Ser supergott ut!

Petra

Ser väldigt gott ut!!!

Anonym

låter super gott, älskar recept med en jäsning. så det blir såklart att jag kommer att prova det här.
/ Erika

Frida

Haha va kul, fick smaka denna för första gången i förrgår då min mormor bakat en. Och nu finns den här på bloggen också :D Måste nästan prova på att göra den själv då den verkligen var supergod!

Svar: Vilket sammanträffande, kul! Tycker absolut du ska testa att baka, perfekt att ha hemma när det kommer folk :)
Zandra Claeson

Amanda

Åh, det måste jag testa!

jessie

Åh vad gott det ser ut, ser precis ut som creme bullar! :)
Ser att det är väldigt lite ingredienser i, det är bra då behöver man inte köpa in så mycket! :)

Kram <3 /jessie

Svar: Nej precis, det mesta har man oftast hemma. Förutom philadelphian då kanske :)
Zandra Claeson

felicia

så gott!

Rebecka

Vad gott det ser ut!

Maria

vattnas i munnen ;)

Emma Mattsson

ÅH GUUUUU VA GOOOOTT! :D

Sofia

Gott! Såg först ut som äpplekaka :-)

Madde

Åhh det där såg väldigt gott ut! :) något jag måste prova framöver! :)

Julia

Åh, vad det såg gott ut! :)

Wilma

Åh mumma! :D

Thea

Åh, vad goda de ser ut!
Måste testa att göra dem!

Ida

Ser så himla gott ut!!

Linda

Såg himla gott ut! Enkelt att göra. Trevlig helg!

Josefine Anerland

Såg ju riktigt gott ut!

Ida

Såg verkligen super gott ut :) Kolla gärna in min blogg.

Malin Wederberg

Vad gott :D

Y A S M I N E

Är fyllningen samma som den som finns i typ wienerbröd? :)

Svar: Nja, inte riktigt. I dom är det ju vaniljkräm tror jag så den här blir lite syrligare och lättare kan man väl säga. Inte lika kompakt :)
Zandra Claeson

JUNITJEJ

Vad det ser gott ut!

Karin - med pluttis i magen

Ååååhh shit vad gott!! En kompis till mig brukar göra en sån där tror jag, jag måste fasen prova! Gud vad mumsigt det ser ut :D Enkelt och gott är det bästa :)
Fin blogg förresten!!

Svar: Tack för snälla ord, det giller jag ;) Ja, den var himla enkel att göra. Jag är inte så mycket för finlir utan gillar när det går fort och blir mycket. Långpanna är perfekt med andra ord :)
Zandra Claeson

Siri

ser supergott ut!!

felicia.

guu så gott!!
den såg riktigt god ut

Viccy

Mums!

sofia

lottar ut biljetter till en pjäs om #nätmobbning! http://tankaravfia.blogg.se

conscious

Mums, måste jag testa. Fast får bli ett försök på en vegansk tappning :)

Fröken Tö

Underbart! Detta måste jag prova!:)

Matilda

Åh men du skämtar va gott! ♥ MÅSTE prova! :D

VICTORIA

Gött!! Ska provas.

Ida

Smidigt och snabbt med långpanna. Låter gott med philadelphia!

Maria

Bakade dessa idag fast laktosfria, fick klart kodkänt av alla som smakade. Tummen upp för detta recept! Tack!

Svar: Åh, roligt att höra. Varsågod! Våra är då snart slut så det får nog bli en omgång till i veckan ;)
Zandra Claeson