DIY: pappersvimplar.

Idag hann jag färdigt vimpelgirlangen. Något tidsödande arbete och resultatet blev helt ok. Lite sött och lite färgglatt! De hade dock gjort sig mycket mycket bättre om vi bara hunnit måla om i matsalen - laxrosa väggar med bård är inte min bag direkt... men jag kände att vi liksom hade nog som det var den här veckan.
 
Hursomhelst. För att göra en likadan behöver du detta:
 
Valfritt antal färgade (eller vita) papper. Jag köpte 6 st A4 i lite tjockare papper från Panduro.
Snöre. Jag har använt ett klassiskt plastband på rulle.
Häftapparat eller lim.
Sax.
 
 
Börja med att bestämma hur stora vimplar du vill ha. Jag ville ha ganska små så A4-arken rev/skar jag till så att det tillslut blev åtta små ark av varje A4.
 
 
När alla ark är klippta/rivna i rätt storlek så viker man in alla kanter med ca 1 centimeter. Sedan satte jag ihop ett par-tre ark för att det skulle gå fortare att klippa alla.
 
Märk ut mitten på det första pappret med en liten punkt eller nåt (om du inte har bra ögonmått alltså) och sedan utgår du från den när du klipper mot de vikta kanterna.
 
 
Nu har du ett gäng vimplar som ska sättas ihop med snöret. Då lägger du bara snöret i vikningen och häftar till. Jag satte varje vimpel med cirka 2 centimeters mellanrum, men man kan gott ha längre avstånd om man vill. Och om jag hade haft ett tygband hade jag nog limmat vimplarna för att slippa se häftklamrarna.
 
Och voila - Såhär blev det!
 
 
Tycker man att det här tar alldeles för mycket tid (vilket jag själv kanske tycker) rekommenderar jag Lagerhaus fina färdiga girlang för ynka 69kr. Men det gäller nog att skynda, för i Luleå var de helt slut - med obestämd leveranstid dessutom.
 
Nu ska jag hoppa in i duschen och sen är det sängen som gäller. Det tär på krafterna att pyssla och baka inför kalas minsann.
 
Natti natt!
 
Jennifer - Love and Respect

Vad fint det blev :D har de från Lagerhous och de är också fina men inte lika kul. Tacka vet jag hemmagjort :D

Svar: Absolut, det är ju roligast. Men också rätt tröttsamt ibland när man har dryga 50 vimplar som ska sättas fast så fort man bara orkar ;)
Zandra Claeson

Maria NB

Jättefint!

Svar: Tack du <3
Zandra Claeson

Natalie

Åh så fint!

Svar: Ja det blev helt okej alltså :)
Zandra Claeson

Annika

Snyggt :D

Svar: Tackar så mycket :)
Zandra Claeson

Sofia

Fint det blev :-)

Svar: Tack :)
Zandra Claeson

Linda

Tack för idén, nu hänger en liknande vimpel över vårt köksbord inför morgondagens födelsedagsfirande :)

Svar: Åh, kul att höra :)
Zandra Claeson