Chokladkolakaka.

Som utlovat kommer receptet på grannens chokladkolakaka som jag bakade till Johans födelsedag. Supersmarriga!
 
Hennes är dock rejält mycket "koligare" i konsistensen, medans mina råkade bli mycket mer energy-bar-aktiga..
 
Oh well, here it goes!
 
Botten:
2,5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
2,5 dl kokos
1½ dl socker
125g smält smör
 
Kola:
20g smör
2 msk ljus sirap
400g kondenserad mjölk (1 burk)
 
Glasyr:
150g blockchoklad
1 msk olja
 
Gör så här:
 
1. Rör ihop allt till botten i en skål. Tryck ut på bakplåtspapper och grädda 15 minuter i 175° (lite längre om man alltså föredrar min "energy-bar"..) Tryck ut botten med baksidan av en sked, låt svalna.
 
2. Lägg allt till kolan i en kastrull, koka tills det börjar tjockna. Häll smeten på botten, grädda 8-10 minuter. Låt stelna.
 
3. Dela upp blockchokladen i en kastrull och blanda i oljan. Smält på mellanvärme och bred sen över kakan. Skär i rutor efter att den svalnat. Klart!
 
Frys in och lycka till med att inte småäta upp den ;)
 
 
Maria Berndtsson

Kanske jag ska prova att baka. Perfekt att ha i frysen sen när alla ska komma och hälsa på bebis

Svar: Ja verkligen! Men akta dig, risken finns att du äter upp alla innan ;)
Zandra Claeson

boosse

Utan ägg, yeeey :) men...kondenserad mjölk, vad är det? Ser riktigt smaskig ut!

Svar: Det är sötad mjölk i burk. Brukar finnas bland bakhyllorna, supergott :)
Zandra Claeson

Therese

MUMS!Den ska jag baka snarast!
Jodå, det finns både en trean och en fyran om Herr Silvferbielke. Återvändaren och sen Uppgörelsen :)
Ha en fin dag.
Kram

Svar: Jaså en fyra också? Sedär! Var så länge sen jag läste de första så jag har helt glömt bort att titta efter uppföljare :) Perfekt höstläsning ju!
Kram!
Zandra Claeson

Josefine Anerland

Mums så gott!

BTW: Snygg header!

Svar: Åh, tack :)
Zandra Claeson

Emelie Petersson

Detta ser super gott ut :-)

Svar: Prova vettja. Superenkelt :)
Zandra Claeson

feliciathiel

nej men guu så gott det dr såg ut. det måste jag bara testa

aina [fotoblogg]

Ser super smarrigt ut!

Annika

Super mumsigt :>

Ida Bjelkert

Åh, gott!

Jasmine

Den ser väldigt smarrig - och söt - ut! >.<
Kram

Sara

åh va gottt :)

Vilja Lindgren

Visst smakar kondenserad mjölk typ som kola? :)

Vilja Lindgren

(Vad bra att jag läser hela receptet först också. Inser hur IQ-befriad min föregående kommentar precis var -,-)

Svar: haha, ja ibland är vi lite för snabba ;)
Zandra Claeson

Amanda [SPONTAN]

Mums! :)

jasmin

Mumms så gott!! :) Jätte fin bild också!

Marlene S.R

gott!

Josäfin Andersson

SATAN vad gott!

TOVA

gud vad gott, älskar choklad!!

LINN ★

åh så gott!

Sanna Rikardsson

Sjukt gott!

Amanda

Men åh,så mums!

Princess Lilla Lii

Åh, ser supersmarrigt ut! Synd att man inte får äta sånt bara :(

Nalliiz

Jätte fin bild, låter super mumsigt! Jätte fin header! :)

Sofia

Ser gott ut :-)

Ebba Molin

Mums!

Camilla

Farligt god!

Julia

Fin blogg!

kerstin ehrenholm

ser ljuvligt gott ut

Louise

Åh så gott! Måste testas :)

Martin

Låter riktigt gott! :)

Josefine Bjarnolf

Såg jäkligt gott ut det där! :)

evelina

men hjälp, den där såg ju helt magisk ut!!!

femipower.blogg.se

oooj, ser ju skitgött uuuut!:D

Johanna E.

Detta måste jag baka någon gång.. sjukt gott! :D

♥ Elsa ♥

Åh så gott!! :D

jennie

muuuums:D

Siri

mums, mums!

Emina Jonasson

Låter riktigt gott! Detta måste jag prova! :)

Matilda Carlsson

Yummy!!

ida. ♛ [fotografi och hästar]

åh vad gott!

Julia

Omnomnomnom! Haha, det där ser inte lite gott ut!

Martin

Smaskens! :)

Josefin Lund

Skulle lätt prova om det inte vore så att jag är sämre än sämst på att baka..

Elin

Åh vad gott det ser ut!

mergimtare ♛

åh vilken fin blogg du har ❤
– sugen på att göra ett bloglovinbyte?