Supersaftig morotskaka med en touche av jul.

 
På begäran kommer här receptet på godingarna som jag bakade till Lillis kalas!
 
4 ägg
4 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
2 tsk malen kanel
1 tsk kardemumma
0,5 dl neutral matolja
0,5 kg rivna morötter (ca 5 medelstora)
 
Frosting:
1 pkt philadelphiaost (gärna modell större)
300 gram florsocker
150 gram smör
1 msk vaniljsocker
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda i de torra ingredienserna och sist oljan och morötterna i smeten.
Smörj och bröa en långpanna och häll i smeten.
Grädda långt ner i ugnen ca 40-50 minuter. Låt kakan svalna.
Smält smöret till glasyren och låt det svalna.
Blanda de övriga ingredienserna till glasyren med smöret och vispa med elvisp tills det blir fluffigt.
Bred glasyren på kakan och skär rutor i önskad storlek.
 
 
Receptet på Tobleronemuffinsen hittas här. Mina gjordes dock i miniformat så då räckte 6-7 minuter i ugnen rätt bra.
skellhells.blogg.se

Åh. En av mina favoriter! Mums :)

Svar: samma här, och denna var grym :)
Augustifamiljen

Victorias Jul

Vad gott med morotskaka

Marias Bakglädje

åh jag älskar morotskaka, gärna med ett tjockt lager frosting :)

Svar: haha, ja ju tjockare desto bättre liksom :)
Augustifamiljen

Shimmerdimmer - Mitt land är frusen musik

Det känns inte så onyttigt heller och jag älskar verkligen sådan där morotskaka. Vad duktig du är! :)

Svar: Skippar man glasyren är den ju faktiskt hyfsat nyttig :) Tack!
Augustifamiljen

Sanna

Vad goda dom ser ut! Jag bakar också alltid med julsmak :)

Svar: Har faktiskt inte gjort det innan, då har jag bara bakat med kardemumma. Dessa är ju fett mycket godare :)
Augustifamiljen

Sofia

ååh så gott!

Elin

Mums va gott!! det där ska jag prova baka!

Jasmine

De ser verkligen goda ut, mums!
Kram

Sanna

men mumms ser riktig smaskig ut!! jag är en riktig sucker för morotskaka:D

LindaViola - mamma till två!

Åh. Måste absolut testa!

Maria

Morotskaka är en klassiker! Saftig och syndigt gott! :)

Lady

Låter väldigt smaskigt! Denna ska jag svänga ihop idag på min lediga dag! :p

Thereses jul

Åh vad gott det ser ut!

Amanda - Amandas jul

Mmmm, ser riktigt smarrigt ut!

olivia

Det där måste jag absolut testa :)

Cindy

Vad gott det ser ut! :)

cecilia

mums mums vad gott! :)
tror jag ska baka någon kommande dag...! hihi

Liie

Ser riktigt gott ut! Önskar jag hade tålamod att baka också, men det är verkligen inte min grej :)

Emelie - Emelies Christmas

Åhh så mumsigt!

Jane

Vad lustigt att jag ser ditt recept nu. I lördag skulle jag baka detta efter ett annat recept. Jag gav det två försök och det blev bara soppa av det..

Nu är jag inte alls sugen på det...
Något som är supergott till denna morotskaka är chailatte med vaniljsmak:-)

Svar: mmm, chailatte med vaniljsmak!! Det kan jag mycket väl tänka mig :) Du får prova baka när du har lagt besvikelsen bakom dig.. trixet är att ta det lugnt och låta allt få ta sin tid. Kakan i ugnen för sig, kallna ordentligt och sen smeten för sig. Lycka till om du gör enligt mitt recept :)
Augustifamiljen

Sofia

Så goda dom ser ut att vara! Älskar morotskaka! :-D

Svar: Samma här, frostingen.. mmmmm :)
Augustifamiljen

Maria

Jag har ett recept som är väldigt likt och den blir såååå god och saftig! En riktig favorit!

Sophie

Ser gott ut! Mysigt med julsmak :)

Linda - face by linda

Åh så gott!! Perfekta till julen ju!

kiwiberries

mums va gott!! =D har nyligen börjat älska morotskaka!

Svar: Så bra, jag skulle kunna leva på morotskaka.. eller vänta. Det gör jag ju redan ;-)
Augustifamiljen

Kajsa

Mumsigt !

Madeleine

Ser jättegott ut! :)

jessie

Åh så gottigt recept, den ska jag försöka baka när jag kommer hem till sverige. :)
Jag sparar din adress på favvoriter. ;)

Kram <3

Eleonore- Kokboksutmaningen

Oj så gott det ser ut, jag önskar att jag tyckte om morotskaka!:)

Svar: vaaaa?? Tycker du inte om morotskaka människa!! Hur är det möjligt :D
Augustifamiljen

Elsa (fotoblogg)

Fin blogg :)

Paulina Suonvieri

sååååååååååå goott!!

Liz

Åhh, morotskaka älskar jag!
Detta recept måste testas! :)

Emma

Åh den såg riktigt god ut!
Den måste jag testa :)

Isabel

Jag älskar morotskaka! Brukar baka det minst en gång om året och de blir alltid så sjukt goda! :)

Bella Borgencrantz

Åå vad gott. Fin blogg by the way :)

Svar: Tack så mycket :)
Augustifamiljen

victoria

Gud så gott måste göras!

conscious

Aow Mums! Sugen på att göra i vegansk tappning:)

Svar: Åh, spännande! Hur gör man då?
Augustifamiljen

emma

Vad gott med morotskaka

Tina

Ser riktigt mums ut!!

Erica

Vad gott! Jag är verkligen tokig i morotskaka, särskilt i dess smak av kanel. :-D

Anna tecknar och målar

Åh det där såg riktigt gott ut!

Lovisa

De ser riktigt goda ut! Måste testa!

conscious

Sv,
:) Kul du tycker det!
Man byter ut smöret tex mot mjölkfritt och philadelphiaosten till en vegansk variant som heter tofuline eller tofutti.
Äggen ersätts med en äggersättning som heter noegg tex. eller extra bakpulver alt. sojagrädde :)

Svar: Oj, vad fränt att det finns ersättare för alla produkter som ingår! Smakar det likadant ändå eller? Eller du kanske inte vet hur en o-vegans kaka smakar :)
Augustifamiljen

Wippe:)

Ser gott ut;)

Junitjej

Åh, vad gott!

conscious

Sv,
javisst :)
Jodå, jag vet hur de smakar:)Varit vegetarian i flera år innan då jag åt mejeri.
Givetvis för någon som är väldigt van med smak av ägg och liknande produkter kan man nog ibland tycka det smakar lite olika i smak och konsistens.
Bakar ofta till mina vänner dock som inte är veg, och i de flesta fall äter dom då med god aptit ;)
Beror nog lite på "kocken" med kan jag tro ;)
Valde själv att bli veg av etiska själ och känner inte att jag direkt saknar något. Antar att det är ett bra betyg iaf ;D

Svar: Ja det var det ja tänkte, att just konsistensen kan skilja sig lite utan ägg. Det är ju lite synd att man inte har fler veganvänner som gör att man testar mer sånt, nu kör man på sina vanliga recept liksom :)
Men kanske nån gång?!
kram!
Augustifamiljen

lindamarie holm

Hej! Denna kakan ser guld ut, måste prova baka den!!! Trevlig helg ;)

Svar: Tack detsamma! Tycker jag absolut att du ska göra :)
Augustifamiljen

conscious

Sv, Ja jag förstår. Är ju alltid lite roligare att baka och ha någon att bjuda det på :) är ju tämligen uppskattat med ;D
Ha det fint nu,kram