julspecial - saffransbullar med mandelmassa.

Här kommer som efterfrågat receptet på mina favoritbullar. Dom med saffran och mandelmassa!

Förutom pärlsocker och ägg till penslingen behöver du detta till ca 50 bullar:



Gör såhär:
Blanda salt och saffran i en liten skål. Smält smöret och häll i mjölken och värm till fingervarmt (37°). Smula jästen i en bunke och rör ut det med lite av spadet. Häll på resten av spadet och tillsätt saffran, salt, socker, ägg och det mesta av mjölet. Rör tills det blir en fin deg som släpper från kanterna, ca 10 minuter för hand och 5 i bakmaskin. Låt jäsa ca 45 minuter under bakduk.

Dela degen i två och kavla. Bred på smör (eller strunta i det om du vill ha det slankare alternativet) och riv på kylskåpskall mandelmassa. Ungefär 100 gram för varje deghalva. Rulla ihop, skär i bitar och lägg i bullformar (mina är från Lagerhaus) och låt jäsa en liten stund innan gräddning. Pensla med ägg och pärlsocker.

Grädda sedan ca 20 minuter i 175 grader eller tills dom blir sådär härligt gyllenbruna!

Njuuut!!


Melanie

du har alltid så fina bilder! :)

och va gott, hembakat är alltid bäst! ;-)

Dessi at [Home and desire]

Åh, nu har jag lapat massor av julinspiration med alla dina inlägg! Härligt! :) Ska själv sätta igång lussebullsdegen nu och lite annat smått och gott! :)



Ja, det där med vikten... 3 kg på 6 veckor har det blivit. Har fuskat en hel del, så jag tycker det är bra ändå! Jag borde ju verkligen ta mig i kragen och anstränga mig ordentligt, men jag är ju kakälskare och en kaka om dagen måste jag unna mig! Jag har iaf kommit igång med träning, minst en gång i veckan åker jag till Friskis och det tänker jag fortsätta med! Sen går jag ju varje dag med vagn och hund, så jag kämpar på! Blev en vändans lång kommentar nu... Ha en skön adventshelg! :)



Kram!

mamma

Åh va härligt.... tar gärna en fika när jag kommer!!

mamma

Åh va härligt.... tar en fika när jag kommer!!