Raw bars.

Den första februari införde jag sockerförbud för mig själv. Alldeles för mycket sött på en alltför lång period gjorde att måste sätta stopp och göra nåt åt beroendet. Målet är att klara mig från kakor, godis, glass och annat gott gott fram till påsk.
 
Första dagarna hade jag konstant huvudvärk som tillslut lättade framåt helgen. Suget finns kvar, speciellt när jag dricker kaffe, men det går ändå bättre och bättre. Men så idag kom jag på att det faktiskt finns ett nyttigt sätt att stilla begäret på: Raw bites, såklart!
 
Inget socker och några få ingredienser. That´s it. Tillochmed barnen kan äta med gott samvete!
 
Här är ett recept på bars som jag och Ebbot gjorde medan Fred sov middag.
 
4st
 
ca 1dl cashewnötter
ca 1dl ekologiska dadlar
2msk ekologiska chiafrön
2msk ekologiska kokosflingor
2msk ekologisk kakao (hade ingen raw kakao, den är mycket godare)
1msk vatten
 
Gör såhär:
Mixa cashewnötterna lite grovt. Klipp dadlarna i mindre bitar och mixa även dom.
Häll i chiafrön, kokos, kakao och vatten och mixa ihop allt i en matberedare till en jämn smet.
Gör fyra högar, knåda ihop smeten lite med händerna och forma till fyra bars. Slå in i aluminiumpapper eller bakplåtspapper och förvara i kylen.
 
 
Snabbt, enkelt och perfekt som snack eller mellanmål.
 
 
raw bites, raw bars, raw food, ekologiskt, hälsomat
rememberthiis.blogg.se

Låter gott :)

Svar: Ja det funkar :)
Zandra Claeson

Joanna- 8 självmordsförsök senare- Livet med Asperger och Bipolär sjukdom

gott

Svar: Mmm!
Zandra Claeson

Mickan

Så gott! Raw bars och bollar är min räddning också!

Svar: Förstår det. Känns betydligt bättre för kroppen men jag ska ju inte sticka under stol med att det skulle sitta fint med en kexchoklad eller mörk choklad eller sura döskallar typ ;)
Zandra Claeson

josephine Asplund

Åh låter gott och nyttigt! Tack för tipset =)
Lycka till med bloggen & hoppas du får en trevlig kväll!
kram<333

Svar: Varsågod! Man kan ju ta bort och lägga till smaker i all oändlighet nästan :)
Zandra Claeson

Patricia

Låter sjukt bra!! Heja!

Svar: Tack!! Jag kämpar med det iaf :)
Zandra Claeson

Emiza

gott

Svar: Mmm!
Zandra Claeson

Cecilia

De ser väldigt chokladigt goda ut:) Mellanmålen har verkligen gått framåt sedan 90-talet! Men om man just inte gillar smaken av kakao ihop med dadlar blir det väldigt trevligt att slänga i en näve havregryn och vaniljpulver istället för kakaon (i mixern/matberedaren) och kanske liiite vatten också. Cashewnötter och dadlar får ju en väldigt mumsig kolasmak tillsammans när de gottar ihop sig.

Svar: Ja verkligen en utveckling där! Lät gott med havre och vanilj, ska jag definitivt testa. Tack :)
Zandra Claeson

ida

Åh, det receptet måste jag testa! Tack för tipset :-)

Svar: Testa gärna med raw kakao istället för vanlig. Blir faktiskt godare då :)
Zandra Claeson

Elin Lundgren

Det där är absolut något jag måste testa! Tack(:

Svar: Så lite så. Men kör med raw kakao istället, blir godare då :)
Zandra Claeson

Anders

Alltid trevlig med nya recept på smaskigheter. Gjorde själv precis ischoklad med kokosfett och mörk choklad. Mums!

Svar: Åh det är ju såå gott!!
Zandra Claeson

Linda

Åh! Ska jag testa! Låter som det perfekta pluggsnackset!

Svar: Ja det är det säkert. Iaf bättre än en kexchoklad eller sånt som lätt slinker ner när man pluggar ;)
Zandra Claeson

radhuslivet.se

Har testat liknande tidigare, riktigt smarrigt! ☺️
Jag själv kämpar med mitt saltberoende. Har aldrig varit någon godisråtta utan mer en chipsråtta 😳 i perioder kan jag äta minst en påse chips om dagen. Huva

Svar: Oj, då är det som mig fast med socker. Inte bra med för mycket salt heller ju :)
Zandra Claeson

OLIVIA | 17,8 årig tjej i medievärlden

Åh, vad smakar de på ett ungefär? Kan man jämföra med något?

Svar: Mest som chokladbollar fast inte lika smörigt kanske. En fruktig variant av chokladbollar :)
Zandra Claeson

patricia Norrgård

Ser gott ut! :)

Svar: Går att variera innehållet i mängder, bara fantasin som sätter gränser ;)
Zandra Claeson

Lovis

Låter/ser gott ut! Älskar att prova raw food så ska verkligen göra dessa :D

Svar: Ja raw food är riktigt gott. Känns så nyttigt och fräsch!
Zandra Claeson

Elin Ohre

Åh så gott! Det blir ju ofta bättre än att köpa färdiga :)

Svar: Har dock märkt att det blir godare om man mixar riktigt ordentligt :)
Zandra Claeson

Karro och King :)

Duktigt, vet inte om jag skulle klara nåt sånt :P

Svar: Nä det är inte lätt alltså 😁
Zandra Claeson

Patricia Nordh

ser mumsiga ut!

Svar: Tack!
Zandra Claeson

erikasblogg.se

Jag älskar såna här recept och tänker absolut testa göra dem! Borde med ha sockerförbud men det gååår bara inte. Kommer dock köra igång med vv i början av mars tänkte jag :) Kram!

Svar: Det är inte lätt med sockerförbud alltså. Vill bara äta allt hela tiden! Kan tipsa om att mixa allt riktigt ordentligt till en ganska fast massa, tycker det blir godare då än när det är grovmixat som det blev första gången :) Kram!!
Zandra Claeson