Drömtårta.

När vi inte målar eller håller på med huset, så bakar vi!
 
 
Den här klassikern brukade alltid jag och syrran baka när vi var mindre, men igår fick jag hjälp av Lilli istället. Vi gjorde även vanlig rulltårta med mosade hallon från våra hallonbuskar. Precis så smarrigt som jag minns det!
 
Recept finns i kakböckernas moder; Icas rutiga kokbok, sida 579, eller så kan ni följa receptet nedan.
 
Drömtårta (eller chokladrulltårta)
 
3 ägg
1½ dl strösocker
3/4 dl potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver
 
Smörkräm:
100 g rumsvarmt smör (jag tog 50g smör & 50g margarin)
1½ dl siktat florsocker
2 äggulor
2 tsk vaniljsocker
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 250 grader och förbered en långpanna med kanter med bakplåtspapper.
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda potatismjöl, kakao och bakpulvret och sikta ner det i äggsmeten. Rör om försiktigt och häll i formen.
Eftersom potatismjöl används i smeten måste kakan gräddas genast, annars sjunker mjölet till botten och ger en seg kaka (om man nu inte gillar det). Grädda i mitten av ugnen ca 5 min, stjälp upp kakan på ett nytt bakplåtspapper som du har hällt lite strösocker på och låt svalna.
 
Rör ihop smöret med florsockret. Tillsätt äggula och vaniljsocker och rör ihop till en slät kräm. Bred smörkrämen över den svala kakan och rulla ihop den. Förvara rulltårtan svalt eller i frysen.
 
Lycka till!
 
bakning - drömrulltårta, rulltårta - drömtårta
Petra/Popetotrora

Åh!! Min mormor gjorde alltid drömtårta när jag var liten. Så gott! Tackar för tipset och påminnelsen, undrar om jag inte ska ta och fira min födelsedag på söndag med en drömtårta... :)

Svar: Det är väl en utmärkt idé, jag måste baka fler iaf för här gick den åt direkt :) Grattis på födelsedagen förresten, hoppas du blir väl omhändertagen!
Zandra Claeson