Stambyten och sånt.

Nu så ska ni få höra vad som hänt sedan sist!
 
Den här veckan har nämligen varit väldans intensiv här hemma. I badrummet har Tobbe på Rörteamet gjort klart avloppet och dragit upp slangar för allt vatten. Jag har valt metoden "rör i rör" vilket innebär att alla rör blir dolda i väggen. Inget att dammtorka eller bränna sig på alltså, gillas stort.

Sen har snickarna isolerat och lagt in golvskivor och väggskivor och idag har elektrikern varit här och mjukstartat för lampknappar och uttag.
 
Igår kom även två andra rörmokare för att byta ut de gamla rören under källargolvet som jag nämnde i förra inlägget. Och jäklar vilken sörja det är att göra stambyte. Lera och betong och halkigt precis överallt, samtidigt som det är väldigt fascinerande att se hur man byggde och drog rör förr i tiden.
 
Häng med ner!
 
Det här var i måndags kväll när allt bara var stilla och fint och nymålat nästan precis överallt.
 
Igår. När delar av golvet ligger uppbilat och de gamla trasiga cementrören fyller ut mitt tilltänkta kontor till bredden.
 
Nya hållbara plaströr ligger på plats.
 
Snickarverkstan.
 
Och en bild från i eftermiddag. När dom har fyllt igen alla håligheter med uppskottad jord och lecakulor, påbörjat gjutningen och fått igång avloppet igen - och två nyfikna barn har kommit hem från föris.
 
Då känner jag ändå att det var helt rätt tajming att de 68 år gamla uttjänta betong,-och gjutjärnsrören fick en ny kostym. Och att vi inte försökte göra arbetet själva.
 
badrumsrenovering, stambyte, betongavlopp, gjutjärnsrör, vvs - källare
Robex Lundgren

lycka till

Svar: Tack!
Zandra Claeson

Anna

Härligt att det går framåt :)

Svar: Ja sannerligen :)
Zandra Claeson

husnr3

Spännande! Vi (mannen) bytte rören i källaren för snart sex år sen på egen hand... tyvärr är det inte färdigflytspacklat än! Ibland är det bättre att leja bort.... men vi har en plan iaf! Flytspackel o färg ska vara på plats innan sommaren är slut....

Svar: Oj, haha! Då är ni nog segare än oss😂 Vi måste också färdigställa spacklandet själva, planen är att fixa det när Johan kommer tillbaka från spanien om två veckor. Får se hur det blir med den saken...
Zandra Claeson

erikasblogg.se

OJ! Men du, jag är så spänd på slutresultatet och jag är övertygad om att det kommer bli så snyggt! Kram fina fina du!

AE

Alltså jag får hjärtklappning när jag ser detta... MInns tillbaka till denna eländiga tid ;) Bra jobbat! Puss

Svar: ja det är wätt skönt att det är klart. Bara utsidan kvar och den lilla biten i tvättstugan ...
Zandra Claeson