Dagens rabarbertips.

Om man, som vi, har ymnigt växande rabarber på gården så hinner man kanske inte med att ta rätt på den i takt med att den växer. Varje dag går jag runt och plockar lös stänger bara för att busken/plantan inte ska bli för stor, eller börja ligga längs med marken sådär trist, och istället för att slänga dom kan man frysa in det som blir över så har man rabarber hela året om.
 
Och allt behöver inte skalas heller.
 
Till saft använder du nämligen oskalad rabarber för att få den där härligt rosa färgen, medan skalad är att föredra till exempelvis en supergod-och-knäckig-paj-med-vaniljig-vaniljglass till...
 
åh, nu blev jag sugen på den där pajen... mmm.
 
 
 
 
Felicia Gullstrand

Åh vad gott! Jag längtar verkligen efter att ha rabarber hemma i trädgården

Svar: Det är verkligen inte tokigt alltså. Och dom sköter sig ju själva!
Zandra Claeson

Amanda

Gud va gott!!!

MYLLENBERG | kärlek, livsglädje & lite svettlukt

Jag gjorde världens godaste rabarberkaka med kolasås och vit choklad igår, herregud vad gott det blev! Rabarber är verkligen så himla gott.

Svar: åh, jag spanade in. Såg ut och lät himmelskt god!!
Zandra Claeson

wila

Ja, nu blev man sugen på lite god rabarberpaj.
Bidrar med tre recept med rabarber(paj, drink´& rflarn med frysriven vit choklad): http://wila.nu/2013/may/rabarber-x-3.html

Svar: flarnen och drinken verkar riktigt smarriga, gillar tanken på vit choklad i. Mmmm!
Zandra Claeson

Paulina Suonvieri

rabarber är så svenskt, hahah fast ändå så otroligt gott! :D

Svar: Ja det är ju det :)
Zandra Claeson

hannaly // en salig blandning av inredning, recept och vardagliga ting

Det är perfekt att frysa in rabarber och sedan göra en paj mitt i vintern, då känns sommaren inte allt för långt borta!

Svar: Precis så jag tänker också :)
Zandra Claeson

JUNITJEJ

Tack för tipset!

Svar: varsågod!
Zandra Claeson

Petra/Popetotrora

Åh... hur ljuvligt gott är det inte med rabarer! Och lyckans dig som kan smaska på dom hela året sen. :)

Svar: Ja rabarber är verkligen så himla gott, och man kan ju göra så mycket av dom också! Du får plantera hemma, det är helt otroligt vilken växtkraft dom har :)
Zandra Claeson

aina [fotoblogg]

Bra tips :)

Svar: tack :)
Zandra Claeson

Johanna / Fru form o fix

Jag brukar också frysa in och koka saft under vintern. Det är lyx!

Svar: Verkligen! Får se ifall jag får till ett kok ikväll dessutom, så himla sugen nu..
Zandra Claeson

Ebba❤

Vad sugen jag blev på raberberpaj när jag läste det här inlägget!

Svar: Ja det är himla mumsigt alltså :)
Zandra Claeson

Malin Jonsson

Fick nästan en chock när jag fick se att våra rabarber på tomten hade växt jättemycket! Är riktigt sugen på att plocka och baka en paj ^^

Svar: Ja det är helt otroligt vilken växtkraft dom har alltså! Och sååå gott med paj!
Zandra Claeson

Eddie och barnen på Bristol Academy

Nu jäklar ska jag plantera rabarber! Må bra! Kram Anna

Svar: Tycker jag du gör rätt i :) Detsamma till dig!!
Zandra Claeson