Glädjeämnen

Om en stund bär det av till stugan och dom andra igen. Känns lite konstigt att inte fira påskafton med Lilli dock, hade ju sett framemot äggjakt och lyckan i ögonen när hon hittade sitt påskägg. Precis som det var för en själv.
 
Mina föräldrar satte alltid fast ett garnnystan på våra påskägg och lindade sedan ut nystanet över hela huset tills det tog slut, och där fick man börja nysta. Följa garnet tills man hittade ägget. Ibland låg det i bastun. Ibland i någons rum, ibland i ett köksskåp. Och det var alltid någon som blev sur för att vi hade fått olika godis eller - gudförbjude - ett par godisar fler än den andra.
 
Men just känslan när vi vaknade på påskafton och såg att hela huset var inlindat i garn - den tyckte jag väldigt mycket om. Och definitivt nåt jag kommer föra vidare till mina barn. Antingen om det är med hjälp av skattkarta eller lappar med ledtrådar eller som i vårt fall garnnystan. Leta kommer dom då få göra!
 
Hur gör ni med era påskägg?
 
 
Häpp. Brillorna på, nu bär det av till stugan!
Glad påsk ♥
Pernilla Chis

Glad påsk!
Lia fick "leta" efter sitt ägg tillsammans med mig. Hon är ju lite liten än för det där men när hon blir äldre vill jag också ha riktig äggjakt! Det där med nystanet var ju roligt. Kanske får prova det något år...:)

Svar: haha, ja jag minns förra året när Lilli skulle "leta" sitt första. Fint minne :)
Zandra Claeson

Jennie

Vilken bra idé med nystanet! Den kanske jag snor om ett år eller två :) Ha en underbar påsk nu! Kram

Svar: har alltid gillat det faktiskt. Johan hade tydligen läst inlägget på morgonen också och gjort likadant för Lilli sen. Roligt, även om hon kanske inte riktigt fattade helt ;)
Zandra Claeson

jenny - mammaliv i nashville

Åååh vilken söt tradition! Den kanske jag snor från dig ;)
Vi kör på amerikansk ägg hunt med massa små ägg på gräsmattan :)
Glad Påsk!

Svar: jaha, va häftigt. Här får vi väl gräva ner i snön då istället ;) Trevlig helg finis!!
Zandra Claeson

2-barns-mamman

Glad påsk! Vilken härlig tradition med garnnystan! Den kanske vi ska ta och låna till nästa påsk! Vi är lite tråkiga och bara lägger fram på kvällen...

Svar: Låna på du, enkelt och roligt för barnen :)
Zandra Claeson