Hallrenoveringen

Tänkte ni kunde få se hur det går för oss.
 
Den gamla plastmattan är iaf borta och masoniten undertill så nu är det rent plankgolv igen. Den bruna nålfiltsmattan i trappan är också borta och trappan är så gott som färdigskrapad. I veckan tänkte jag spackla ojämnheter och så kanske vi hinner få hit någon som slipar golvet åt oss. Vi måste bara byta ut ett par plankor där väggen har stått innan vi kan slipa.
 
Såhär såg det ut i helgen. Då rev vi bort masonitskivorna och tog bort dörrkarmen.
 
 
Och såhär stort blev det när dörrhålet försvann.
 
 
 
Igår kväll sågade Johan bort övertill också för att få upp rymden lite. Kommer bli likadant in till köket sen. Och när vi bygger om entrén och kallfarstun ni ser skymta genom rutan på bild nr 2 så öppnas väggen upp även där. Då blir kallfarstun varmbonad och en riktig hall istället. Klicka här om ni vill se hur den ser ut just nu!
 
 
Det är inga charmanta bilder får jag ju lov att säga. Allt är verkligen sjukt fult just nu. Den vänstra bilden togs när vi precis hade fått tillgång till huset och mina drömmar om ljusa plankgolv tog fart!
 
Ni ser att det skymtar plankor under plastmattan va? Det var det som gjorde att jag blev lite kär i huset faktiskt :)
hallen, renovering, plankgolv
frupastell

Kommer att bli väldigt fint när det är klart. Roligt att se bilder.

Svar: Ja jag hoppas det blir ungefär som man tänkt sig :)
Zandra Claeson

erikasblogg.se

Ska bli jätteroligt att se resultatet sen :)

Svar: Tycker jag också :)
Zandra Claeson

Astrid

Jag kan som se framför mig hur det kommer bli:) Jag gillar verkligen träet som kom fram i väggarna. Sånt skulle man ha! kram

Svar: Haha, samma här! Utbrast "ååh vi kanske ska behålla!?" när jag såg det. Men tyvärr insåg vi snabbt att det var fulplankor dom använt, missfärgade och dana så jag tror vi struntar i att spara :)
Zandra Claeson

Mammatea

Så roligt att följa er renovering!

Svar: Roligt att ni är med :)
Zandra Claeson

Petra / Popetotrora

Nej, det är kanske inte supertjusigt nu men ack s åfint det kommer bli när det är klart. :)

Svar: Ja vi får hoppas det iaf :)
Zandra Claeson

Jennie

Åh, precis så tänkte jag när vi kom in i vårt hus första gången. Att man kunde se trägolven under den skruttiga plastmattan :) Älska plankgolv!! Men du, en fråga. Vi har vitlaserat och sedan vaxat plankgolv här hemma, men i Billies rum vill vi inte göra det, det är ju svårstädat (ska ju helst inte våttorkas). Men kan man vitlasera och sen lacka ett brädgolv tros? Eller på något sätt ljusa upp golvet utan att måla det helvitt. Och på något sätt få en blank yta så att man kan torka av det ordentligt. Du kan ju sånt där :)

Ska bli spännande att se fortsättningen på er hall! Ni är så duktiga :) Kram på dig

Svar: Ja precis, man kan pigmentera golvlacken istället om man vill. Det enda är att man behöver röra i burken ofta för att inte pigmentet ska lägga sig i botten när man målar. Alternativt kan man betsa golvet först och sen lägga på en lack, tror jag kommer höra så till hallen iaf :) Duri har både vattenbaserad bets och lack om du vill kolla upp!

Kram kram
Zandra Claeson

Dan Syndrom

Oj vad duktiga ni är. Blir trött av att titta på bilderna 😀

Svar: Samma här. Finns viktigare saker i livet så vi pausar rätt mycket :)
Zandra Claeson

Hanna Karlsson

Ser fram mot att se resultatet sen!

Svar: Just nu gårdet ganska sakta här, så jag känner detsamma ;)
Zandra Claeson

hos familjen vanlig

Väntar med spänning på när ni blir helt färdiga! Plankgolv är superfint... tyvärr var våra för dåliga att behålla så det fick bli nytt trägolv :)

Svar: Åh, nytt trägolv är inte så tokigt det heller. Jag tror de gamla blir bra här, vi kom av oss lite med renoveringen men hoppas på att komma igång igen snart :)
Zandra Claeson