Tävling med finfina priser från Jotun!

Godmorgon finingar, nu ska ni få höra..
 
För nåt tag sen kom en förfrågan från blogg.se att få ingå i Jotuns bloggtestpanel för deras nya LADY-produkter, och eftersom vi befinner oss mitt i ett renoveringshus var det ett självklart val att haka på. Då vi precis blev klara med barnens rum har jag inte hunnit testa färgerna än, men snart drar vi igång och fräschar upp vardagsrummet också. Den nya väggfärgen Wonderwall ska tydligen vara helt grym så det blir riktigt spännande att sätta igång!
 
Mer om vardagsrummet kommer såklart inom kort :)
 
 
Men. First things first!
 
Idag drar vi alltså igång en tävling där du också har chansen att få prova deras nya färger!! Hur bra är inte det?!
 
1:a pris är nämligen ett presentkort på valfria produkter från LADY färg värt 1000kr
och 2:a och 3:e pris är ett penselkit med tre grymma penslar värt 317kr.
 
Så går du i göra-om-tankar ska du absolut vara med och tävla!
 
Reglerna är i vanlig ordning väldigt enkla. Svara bara på dessa två frågor i kommentarsfältet i detta inlägg, så är du med. Glöm bara inte att skriva namn och mailadress!
 
1. Vilken är din Wonderwall favoritkulör? Smakprover hittar du HÄR.
2. Vad skulle du måla ifall du vann? HÄR ser du vilka typer av färg det finns och till vad man använder dom.
 
 
 
Tävlingen avslutas den 21/5 kl 24.00 och vinnarna presenteras här i bloggen.
 
Lycka till ♥
Anonym

Hej! Jag vill vara med och tävla om ett presentkort på färg!

1. Min favorit är den enkla KALK. Lady 10341.
2. Om jag vinner den här tävlingen så kommer jag att använda priset till att måla om en liten skrubb vi har. Det låter kanske inte så magnifikt, men för oss skulle det innebär en stor förändring med ny förvaringsmöjlighet i vår hall! Just nu hänger allting framme och det skulle vara toppen att kunna göra iordning vår lilla skrubb till en härliga garderob med en fräsch färg och snygga hyllor i trä.

Med vänligaste hälsning Camilla Johansson

Camilla Johansson

Vad tråkigt, mina uppgifter kom inte med. Testar igen.
Med vänlig hälsning, Camilla Johansson



Svar: Tack Camilla, ja det är viktigt att det blir rätt så jag kan kontakta dig om du vinner :)
Zandra Claeson

Linda

1. Min favorit är retroblå lady 5159
2. Om jag skulle vinna skulle jag lägga krut på att fixa till lillens rum som vi ska börja inreda och fixa till inom kort.

vintervitochsommarblom

Vilken underbar tävling! Och vad roligt att du är med i testpanelen. Jag har använt deras färger till flera möbler hemma och är väldigt nöjda över dem.
Såg faktiskt den där Wonderwall i går på byggbutiken här. Och gillar färgen vital, den är så retro och underbar! Mitt svar på nr 1 alltså :)
2. Om jag skulle vinna har jag en hel del möbler som ska målas. Och då skulle jag använda Lady Sensitive. Först ut skulle lilla frökens växasäng vara och den kommer att bli i en ljuspastell. Sedan är det en liten byrå som ska stå i vårat sovrum och den har jag inte bestämt färg för ännu :)

Ulrica Wulcan

1. Kanske lite tråkigt men min favoritfärg är Klassisk vit 9918. En perfekt färg att komplettera med tapetserad fondvägg eller härliga färger på inredningsprylar, tyger eller kuddar.

2, Det skulle så klart målas i lillens rum som på sin ettårsdag om en vecka ska få tapeten Early bird (vit) som fondvägg och då behövs ju resten av rummet målas. Om det blir färg över kommer jag även måla vår klädkammare som är ett annat av mina projekt. Slutligen har jag ett tråkigt barnbord i furu till lillen som så klart behöver lite färg.

Kul tävling förresten.

Nina

1: Jag gillade verkligen lady 1391 ljus antikgrå.

2: Däremot är det kanske inte den jag skulle välja om jag skulle vinna. Här skulle målas dörrar och lister isådanafall och då vill jag ha vittvittvitt! Just nu går våra dörrar, lister och fönsterkarmar på övervåningen i knallblått, lite väl extremt för min smak.

My Josephine

1 - lady wonderwall 1391 ljus antikgrå
2 - Om jag vann skulle jag vilja få måla lady 10430 savann i min pappas hall. Han har katter som har rivit sönder tapeterna totalt förr, de har slutat med det nu men de trasiga tapeterna är kvar sen flera år tillbaka.

Denna slittåliga och snygga färgen hade varit jättekul att få måla hos honom - han hade blivit otroligt glad!

/My Josephine
[email protected]

Lina Karlen

1. 10249 Sober är helt fantastiskt fin
2. Men om jag vann skulle jag välja tidlös för att måla om vårt vardagsrum som hyresvärden lät tapetsera om i en mörkmörk brun tapet i höstas när vi flyttade in. Vardagsrummet skulle verkligen få sig ett lyft med lite ljus färg

erikasblogg.se

1. 10245 Ginseng är verkligen fin och behaglig :)
2. Vi är, som du vet, mitt uppe i renovering av vårt drömhus och vann jag denna tävlingen så skulle jag välja att använda färgen till hallen på nedervåningen, som är vårt nästa projekt längre fram i sommar.

Kram!!

Britta Högström

Vilka härliga färger :D
Jag som är naturmänniska blev genast förälskad men... att välja en favorit är svårt. Men jag såg att man kan beställa hem färgkartor. Av det jag kan se så här på webben ... nej jag kan banne mig inte välja, hahaha! Se det som en komplimang.

Hela min lägenhet ser för j...lig ut. Försöker spara ihop så jag kan måla/tapetsera väggarna. Skulle jag ha tur att vinna så blir det nog hallen som får prio ett... för varje gång man öppnar dörren skulle en fin harmoni utstråla mot en. Efter det kommer sovrummet, för lugnet.

Tack till alla parter för en superfin tävling :D

Önskar alla en fin vår... som kommer jag lovar!

anna m ludde

Kul att du blev tillfrågad! MEN, jag måste bara ta tillfället i akt och kritisera varumärket här och nu när ett rep från företaget förhoppningsvis läser. Lady... Alltså skojar ni? Vilken marknadsundersökning visade på att det var ett bra namn???? Och reklamerna? Hur tänker ni? Vill ni provocera? Är dom ironiska? Eller bara sexistiska?
Jag skulle aldrig få för mig att handla denna färg fastän jag gillar kvaliteten på jotun.

Jenny

1. Favoritfärgen är klassisk vit för denna kan jag kombinera med lite mer färgglada tapeter som jag ska sätta upp, vitt funkar jämt.

2. Skulle måla vår matplats där jag nu har nya underbara möbler men solkiga gulnande vita väggar.

Johanna

Vilken kanontävling! Vi som ska flytta och får helvita väggar. Känns som om det kommer bli enkelt och snyggt att måla med denna färg =)

Min tvåårige son pekade ut den gröna "studio" så den får det bli till hans rum. Barn ska få ha glada pigga färger i sina rum.
Till vårt sovrum skulle jag istället välja den grå nyansen "grå skiffer" mjuk och fin och passar till ett svalt och lugnt sovrum. Kanske räcker priset till båda våra rum om vi gör fondväggar? =)

Linda Ohlsson

Är hemskt gärna med och tävlar!

Svar: LJUS ANTIKGRÅ

Svar: Ensamstående mamma som bor i en liten lägenhet med världens underbaraste son.
Både sonens och mitt rum behöver målas om!

Då våra rum är ganska små så skulle färgen ANTIKGRÅ både förstora, reflektera ljuset från fönstren på ett vackert sätt och dessutom ge ett mycket renare intryck.

Kram

Josefin

Färgen Lady 3185 PION skulle göra mitt ganska så barnsliga barndomsrum mycket mer ungdomligt. Som 18 åring så vill jag inget hellre än att göra om mitt rum till något nytt och fräscht. Denna färg skulle göra susen och verkligen pigga upp i vardagen!!

Emma-Marie

Den färgen jag skulle vilja måla med är Lady 1024 Tidlös.

Denna skulle jag måla med i våran hall. Som den ser ut nu med beige och gammelrosa är inte något som faller mig i smaken. Föredrar vitt men har funnit kärlek till denna färg som är tidlös.

Jennie

Klassisk vit 9918 tillhör min favorit.
Om jag vann så vore det köket som målades om. Skulle passa fint till mina nya vita gardiner som jag sytt...

Sara Källefjord Engman

1. Vitt Te. En harmonisk ljus färg.
2. Helt klart skulle jag måla om sovrummet som nu går i rosa toner. Ja, du läste rätt: TONER. Inte bara en nyans rosa där inte :)

Anki

Min favorit kulör är "Klassiskt vit".
Jag skulle måla en vägg i vardagsrummet för att ljusa upp och få det att passa in till resten av rummet.

Emelie Lagerqvist

1. Lady svalka 5262 var min favorit.
2. Jag skulle så gärna vilja måla om sovrummet, då jag vantrivs med dem gamla bruna tapeterna. Vi flyttade in i en hyreslägenhet strax innan julen -12 och det enda som är gjort är min dotters rum. Allt annat ser ut som kattskit, om man får uttrycka sig grovt.
Tapeterna i hallen uppe och nere är sönderslitna och flottiga men jag målar mycket hellre om i mitt sovrum för där ska man ändå känna sig nöjd och rofylld. Men jag står inte ut att vara där inne så det vore underbart att få måla i denna fina blå färg.

chanette a

med -Lady Spontan 10423-

skulle jag piffat till våran hall. ett välkomnande varmt inbjudande
för våra goa vänner o släkt som kommer på besök

Natalie

Åh, så många fina färger att välja mellan. Vitt te, Fabrik, Kalk.. Men om jag måste välja en så blir det nog Sjöglimt 5225 i sovrummet. En minst sagt harmonisk färg att vakna upp till. Dessutom helt rätt i tiden!

mammaTea

1, en av alla favoriter är 5262 Svalka
2, ska skulle måla om våra byråer

Linda

Åh vilken rolig tävling, vi ska nästa vecka skriva papperna på ett nytt hus och vardagsrummet är i en ganska knallblå färg och en hel stor vägg är täckt av konsoller och hyllor, från golv till tak, det blir oräknerliga hål plus att blått är den färg jag tycker mins om. Så om jag vann skulle jag välja:

1. 10430 Savann, en underbat varm färg och
2. definitivt måla det nya vardagsrummet :)

Erika Edin

Klart som tusan att jag måste vara med och tävla! :D

1. Favvofärgen är utan tvekan "Lady 10431 Vital" - love it! :D
2. Eftersom vi bor i ett vääääldigt svart-vitt hem så skulle jag lätt välja Lady Wonderwall i ovanstående kulör i köket/hallen för att få in lite färg. Jag är sååå less att inte ha så mycket färg så nu jäklar är det dags att go a little bit crazy! ;)

Teres

Jag vill verkligen vara med och tävla.

favoritfärgen är kalk och skulle passa perfekt till våra innedörrar som skulle ha behövt målas nyss. Sen behöver även alla dörrfoder sig en omgång också. Jag behöver en färg eller penslar som inte ger de förbaskade penseldragen.

Håller tummarna nu för att jag vinner en välbehövd födelsedagspresent 21/4;)

Kram Teres

Elle

Min favoritfärg är LADY 1391 Ljus antikgrå.
Det vi skulle behöva måla om (och som vi tänkt göra ett tag men.. du vet..) är sovrummet! Nu är det vitmålat, men med massa hål i väggen sen tidigare ägare och med övermålad bård mitt på väggen ser det inte så himla charmigt ut. Så det är i behov av en uppfräshning!

Åsa Ullström

Lady 1878 "vitt te" skulle passa utmärkt i mina småkillars lek/sovrum då de tyvärr rivit ned de gamla slitna tapeterna. En vädjan och signal om att "Lady" måste hjälpa mig på traven ;-)

sabine

Jag har sneglat länge på lady jotun färgerna men det är först nu jag vågar börja göra om i lägenheten jag bor i. Flyttade in till karln och hans stora hund och jag har inte hunnit göra om den till hälften min ännu.

Jag skulle ville börja göra om i hallen, så den blir varm och välkomnande. Och inte vit, kall och har blöt-hund-prickar över hela sig... lady jotuns färg "diskret" tror jag skulle bli fantastisk där tillsammans med trärena möbler. <3

Sara Lindberg

Min favorit är wonderwall klassisk vit 9918!
Jag skulle måla om i mina småflickors rum om jag vann!

Med vänlig hälsning, Sara

Ellinor

1+2. Klassisk vit skulle passa perfekt i vår hall där det behöver målas om med en slitstark färg! Den absolut finaste färgen är dock sjöglimt.

Sara

Å vilken rolig och spännande tävling. Vi köpte ett radhus i juni 2012 och flyttade in i september 2012, vi har påbörjat renovering och nu är det dags att fortsätta. 1) Favorit Klassisk vit 9918 2) Eftersom det är en hel del som ska målas om så skulle jag nog inte enbart välja den kulören. Köket har en turkos fondvägg som skulle målas klassisk vit, sedan har vi ett gästrum som ska få sig en genomgång, en hall och lillans sovrum. Men som sagt, köket blir först ut så nu håller jag tummarna.

carita Niklasson

1.Jag tycker om Lady Pure color 8264 kaki
2. Jag skulle måla väggarna i mitt barnbarns nya rum om jag vann färg.

Milou

1) Favvofärg: Elegant 1434
2) Jag skulle måla om vårat tak på övervåningen som är FURU! till vitt.
[email protected]
Kram

Maria @ Home is wherever I'm with you

1. Jag gillar Wonderwall Ljus Antikgrå

2. och skulle måla en vägg i köket. Väggen är vit idag men min 2årig son har råkat bajsa på väggen(?) Ja hur det gick till vet jag ej men nu är den förstörd och behöver målas om och med två små barn tänkte jag att en slitstark färg som tål fläckar vore toppen.Kommer matcha vårt kakel och att den dessutom är matt är ju som pricken över i.

Kram Maria

min email: [email protected]

Linda

Vad många fina nyanser att välja på, men tänk att få vakna upp varje morgon till en färg som heter Själ i sovrummet!?
Så mitt svar blir
1: färgen Lady själ 1625
2: vi målar om i vårt sovrum där det för tillfället är ljusgrönt och det rum vars tapet jag avskyr mest i hela huset ;-)

Marika Vestin

1. Min favorit färg är Landy 9918, klassik vit.
2. Då våran yngsta son rev sönder en del av tapeten i vårat kök så tog jag chansen att fortsätta då tapeten ändå var i så dåligt skick. Hade dock innan lovat min man att inte röra tapeten då vi inte ska lägga pengar på inredning just nu, men när det kliar i mina inredningsfingrar så kan ingen stoppa mig!

MVH/Marika

Marika Vestin

*Lady :)

Svar: haha, söt korrigering där!
Zandra Claeson

Katta kvack

1. Min favoritfärg (svårt att välja dock) i nya Wonderwall-serien är Lady 1461 Grå Skiffer. Jag är helt besatt av gråa kulörer och denna ser helt underbar ut!

2. Hela hemmet, gills det? ha ha, vi flyttade ju in i ett renoveringsobjekt i september och sakta men säkert renoverar vi hela huset, rum efter rum - det tar sin tid för vi måste strippa av 4 lager tapeter som spänner sig från sent 70-tal till typ tidigt 90-tal... ja men du förstår ju vilket jobb detta har visat sig bli. På tur står vårt, mitt och sambons sovrum, och där vill jag (ehh, vi, menar jag så klart) ha det grått, så grå skiffer skulle ju vara PERFEKT. Alltså verkligen.

Svar: Vet allt om det där med hundra lager tapet. Här har vi dock haft turen att dom som ägt huset har gjort det sedan det byggdes 1947 och bara tapetserat om två gånger. Respekt liksom! Och i stort sett alla väggar är i hur fint skick som helst. Knappt ett spikhål.
Håller tummarna att du vinner, ni verkar i behov av färg :)
Zandra Claeson

Angelica Björlin

Hej!
Min favoritkulör är den helvita, Lady 9918 Klassisk Vit, då mitt sovrum är helt svart. På våren, då mitt fönster ligger mot öst, så blir det som en bastu här inne! Det är även en ganska trist färg jag har nu, så ifall jag skulle få måla om skulle det vara underbart! Kram :)

Helena Lundström

Favoritkulören är nog Lady 10341 - kalk
Tvättstugan är i stort behov av en uppiggande färg. Just nu är det en mystisk grön färg på alla väggar tillsammans med ett brunrött o vitt klinkergolv. Detta rum har aldrig renoverats och när huset byggdes plockades överblivna färgburkar, klinker m.m. från olika byggrojekt i området. Ett lappat rum så att säga som behöver bli helt!

Johanna

Vilken passande tävling! Jag håller på att bli gråhårig över ett bord och en massa pinnstolar som jag börjat måla i helgen. Måste ha köpt någon skitfärg för det blir då inte som jag hade tänkt. (kan ju omöjligt vara fel på målaren) Så på nummer ett säger jag den vita 9918 och på nummer två säger jag alla möbler jag har påbörjade ute i garaget.

Svar: haha, då håller jag tummarna för dig Johanna! Får jag fråga vad du har köpt för färg?
Zandra Claeson

Veronica

Retroblå! Den är ju helt fantastisk!
Köket är i stort behov av "upp-piffning"!

Johanna

Vilken underbar tävling! Har precis flyttat och nu ska det allt målas.

1. Min favoritkulör är Lady 9918 - klassisk vit.

2. Jag hade tänk måla mitt rum. Nu när det är vår så behövs det en uppiggande och fräsch färg. Stilrent. Det är trots allt i mitt sovrum, som jag tillbringar mest i tid och jag är värd att det är vackert runt omkring mig.

Linda

Hmmm...ser att länken till min blogg inte finns med då jag tävlat längre upp, konstigt!!
Jag som iallafall ville måla om vårt trevligt gröna sovrum i den underbara färgen Lady Själ 1625 är;

Linda S inne på himmelsblaaogon.blogg.se :-)

Tina

Hej!

1. Min favoritkulör är definitivt Lady 9918-klassisk vit.

2. I augusti ska jag flytta in i en egen lägenhet i Sundsvall då jag ska börja stylistlinjen. Jag bor allra högst upp i Sverige, alltså Kiruna. Min flytt kommer alltså att kosta en hel del pengar. Jag har alltid varit intresserad av design i hemmet och äntligen ska jag få bestämma helt själv hur det ska se ut i min egna lägenhet. Mitt stora sovrum ska vara ljust och fräscht, det hade verkligen varit helt perfekt för mig att vinna denna tävling

guldmulten

Svårt att välja En favorit. Finns ju så många fina och de är fina till olika ändamål. Väljer ändå 1024 Tidlös. Den ser himla fin ut.

Jag skulle verkligen vilja måla om vår gillestuga. Har en klassisk 70-talsgillestuga som vi använder jättemycket. Men det är hemska strukturtapeter som sitter där och det blir aldrig av att vi tar tag i det. Detta skulle verkligen hjälpa oss på traven!!

Ha en fortsatt trevlig helg!

Åsa Svärdsudd

Jag vill börja med att tacka för en väldigt inspirerande blogg:)

Som relativt nybliven husägare så är färg nästintill ens bästa vän. Därför känns det extra roligt att delta i denna tävling!

1. Min favoritfärg (bland en mängd fina färger) är kalkgrå
2. Som pricken över iet skulle ja måla om mitt nyrenoverade kök!

Håller mina tummar och tår!

[email protected]


Svar: Tack Åsa, så roligt att höra! Synd att du inte vann, men jag tycker det var himla skoj att priset gick till Piteå ändå :)
Vart har du köpt hus?
Zandra Claeson

Alexandra Eriksson Hörlin

Lady 9918 Klassisk Vit är givetvis en favorit. Finns många ljuvliga kulörer, men kan inte sluta att älska vitt!

Om jag vann skulle färgen bl a gå till ett par möbler fyndade på loppis till vårt nya boende.

Ha en fortsatt fin kväll!


Anneli

Jag skulle nog välja Lady 1625 säl och göra fräscht i vårdat vardagsrum. Vore superkul att vinna!

Malin Persson

Min favorit är självklart Vital 10431.

Om jag vann skulle jag jag välja att måla min trapp, dock i en annan kulör. Jag har hört att just Lady är super när man ska måla en trapp då den flyter ut fint så det skulle jag gärna testa. :-)

Tidy to be

Är precis som du också norrlänning (boendes bara ett par mil ifrån :)) som köpt hus.

Tyvärr fick vi göra en oväntad tråkig renovering precis när vi flyttade in som tog ett bra tag, så vi stressrenoverade alla väggar vita.

Visst är det "ljust och fräscht", men jag saknas färg... Det skulle vara skoj att vinna så att jag kan få måla lite av mina loppis och Blocket-fynd så att de blir fina pjäser i mitt nya hem :)

Den gula - "spontan" hade blivit få fin nu till våren! När vi här uppe ännu får vänta ett tag på gröna gräsmattor så skulle gult pigga upp mig ordentligt :)

JOSEFIN - Live From Australia - photo, travel n more

Jag skulle vilja ha Terrakotta2771 eller fabrik5081 Jag bor i en lägenhet som jag har tagit över efter min syster. Nu är jag less på att ha hennes väggar och stil, och känner att det är dax att få min egen tuch på det här stället! Vill börja med att måla om i vardagsrummet. Det är verkligen på tiden.
Tack så mycket =)

Stina Svensson

Lady Sjösmaragd 6084 är min favorit kulör, en behaglig färgklick :)

Om jag vann skulle jag måla om vår toalett. Väggarna där inne är smuttsgula och behöver verkligen fräschas upp! Då rummet inte har något fönster känns allt så trist där inne som det ser ut nu.

Linda N

Rosenblad 3114. Är min(tjejernas) favorit. Vi ska sätta upp en ny vägg så att de får ett varsitt rum. Och denna färg skulle självklart användas till detta:)

Em

1. Retroblå 5159 får bli min favorit då den påminner om hur väggarna såg ut hemma hos min älskade mormor när jag var liten. Kan nästan känna doften av hennes extra goda pannkakor och nybryggda kaffe bara jag ser den färgen!

2.Om jag skulle ha turen på min sida och kamma hem detta trevliga pris så skulle mina yngsta barn få sitt rum målat i någon fin kulör. Deras väggar är verkligen inte fräscha, men deras rum får liksom alltid vänta medan annat får gå före, stackars småsyskon ;)

Therese

Vilken rolig tävling, kommer här lite i sista minuten! 1). Jag tycker att färgen Sjösmaragd 6084 var riktigt läcker, men Klassikt vit kan aldrig bli fel. 2). För om jag skulle vinna blir det vårat vardagsrum som åker på ett lyft med den vita färgen, och kanske Sjösmaragd på nån del till och med! Vi bor i en hyresrätt med en tråkig och trasig tapet där som bara sänker hela rummet. Hyresvärden vill inte stå för renovering och vi själva har inte råd, så detta skulle göra underverk :)

Anonym

Jo absolut. Jag känner t om Anneli:) jag köpte ett hus på djupviken, Abjörnssons väg. 3 för ganska precis ett år sedan. Riktigt kul att fixa och dona :)

Svar: Jaha ni känner varann, så roligt! Ja renovering skulle jag kunna hålla på med hela dagarna :)
Zandra Claeson

Åsa Svärdsudd

Oj den sista kommentaren var från mig :)

Anna Lewerth

1. 8395 Vit Komfort
2. Jag har precis köpt ett hus på landet och första prioritering är att måla vardagsrummets väggar ljusare samt lister och fönsterkarmar vita istället för svarta. Efter det har jag väl "bara" 4 rum till att välja andra Jotun kulörer till...

Svar: Hej Anna, roligt med nytt hus. Ser att syrran din vill att du målar om gästrummet ;)Däremot har tävlingen redan avslutats, så tyvärr kan du inte vinna färg till ditt vardagsrum. Hoppas ni får till det i alla fall!
Zandra Claeson

Lina

1)Lady 486 Silke
2)Syrran har varit ute i världen och farit, bott bredvid lejon och varit på safari't. Varje gång hon varit hemma har jag bett henne "stanna"...men hon hade andra planer i sin panna. Efter att ha bott i andra länder, nu hon till Sverige äntligen återvänder. Så jag tänkte fira hennes nyinköpta hus med att fixa väggarna i ett sus. På den gamla tapeten jag mig stör...så det behövs lite ny kulör. Speciellt lite färg till det rum som är för gäster.... så jag kan sova över efter många trevliga fester :)

Svar: Hej Lina, vilket underbart rim!! Tyvärr måste jag dock meddela att tävlingen redan avslutats. Håller tummarna att din syster drar på lite ny färg ändå :)
Zandra Claeson